lördag 1 september 2012

Ästad Gård- Rustik elegans och jordnära njutning

Det känns som att jag skriver att jag jobbar hela tiden, så varför inte visa vart jag spenderar all denna arbetstid.

Ästad Gård är som det låter en gård, men som sedan länge drivs som ett företag med fantastisk mat, boenden och roliga aktiviteter.



Konferenser är något av det större. Det finns många olika konferensrum för alla typer av grupper. 
Det är förövrigt John och Tom, vars hundar jag är hundvakt åt som är på bilden. 



Det som i alla fall jag tror att Ästad gård är mest känd för är aktiviteterna. Den största är det så kallade "Fångarna på gården" som påminner om Fångarna på fortet men är mer gårdsinpirerat. Som ett lag ska man genomföra olika uppgifter och samla poäng. Tillsammans ta sig igenom en hindernbana, lösa kluriga gåtor och samla poäng på gungan i den stora ladan. Allt för att samla så mycket poäng till sitt lag som möjligt. Många av tävlingarna avslutas sedan med att balansera varandra med en skottkärra på en planka över dammen, eller lerbrottas i det populära "möshålet".



Faller inte fångarna på gården en i smaken kan man även utmana sig själv och sitt psyke i höghöjdsbanan eller svicha ner 250 meter i zip-linan i 65 km/h. 


Självklart ska man avnnjuta en mysig middag efter en dag med aktiviteter och konferens. Skomakarlåda, fiskgratäng och viltgryta är några favoriter. Gårdens 
tre-rätters-meny är att rekomendera. Pastrami på vildsvin, grillad kalv och chokladburnet med hallon och laktris låter inte så pjåkigt eller hur? Synd att det nu är en ny månad vilket betyder ny meny. Jag som precis lärt mig den andra. Ryktena säger att vildand kantareller, hjortrygg, lingon och choklad står på menyn. Riktigt höstigt och säkert gott. Hoppas det blir en och annan rätt för mycket gjord i köket så man kanske får smaka sig en bit som igår. 








För att slippa tänka på tiden finns det självklart även boende för alla typer av sällskap. Allt från familjer till stora konferensgrupper och kompisgäng. Stugor i olika storlekar, hotellrum och millitärtält för den vildmarksglade. 



Tro det eller ej, men sedan en kort tid tillbaka är Ästad Gård faktiskt även en vingård. Går allting som planerat inkluderat med väder och vind, går första skörden sommaren 2013 och den första flaskan står på bordet 2014. Det får man ju inte missa. 


Sist men inte minst, här är då de tre ägarna till det mysiga familjeföretaget Daniel, Linda och Mattias. De är också värda lite uppmärksamhet. 

Lite reklamigt kanske men stället är värt, precis som ägarna att få lite uppmärksamhet. 
Bilderna är tagna från hemsidan www.astadgard.se

Klockan två börjar mitt tolvtimmarspass. Det vankas bröllop har jag hört. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar