tisdag 2 oktober 2012

Krönika, som skola på nytt

Jag har alltid tyckt att svenskalektionerna har varit lite onödiga. Vi tränar på att skriva saker, att stava rätt och förstå när det ska vara styckesindelning och inte... Man tänker inte riktigt på att det är så mycket mer. I högstadiet pratade min mentor om att man ska måla med orden. Meningar ska ha en jämn uppbyggnad. Man ska växla mellan långa och korta meningar för att texterna ska få ett jämnt flöde och flyta på. Allt detta kan jag ärligt säga kom ganska naturligt. Helt utan att skryta tycker jag själv att jag är ganska duktig med ord. Visst, det är inte inlevelsefullt och målande som Karin kaka, but still! Man är bra på olika saker helt enkelt!

I alla fall, skrev min första krönika på völlarbild.se. En hemsida om västra Härjedalen. Hemkäre Elina som skriver om som älskade hemort. Rätt perfekt eller hur? Helt ok blev den ju faktiskt. Har ni missat den på fejjan så kan man läsa den i länken här under

http://www.vollarbild.se/hemlangtan-och-obekvama-situationer/

Läs läs läs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar