torsdag 1 december 2011

pojke eller flicka? Sluta undra, du kan nu få båda i samma

Idag på miljökunskapen pratade vi om miljögifter och hur de påverkar kroppen utan att vi märker av det.

I amerika har man upptäckt hur grodor och aligatorer är tvåkönade och samtidigt sterila, i Danmarkk har man gjort tester på labbråttor där även råtthanarna hade utvecklat både "petternicklas" och äggstockar. Prover på människor visar att även vi är ett steg närmare tvåkön och dessutom sterilitet. Detta beror på att vi aldrig kan nöja oss med hur vi ser ut eller har. Istället ska vi utveckla ett så stort industrisamhälle att det inte längre bara är växthuseffekten som påverkas utan även vi människor. Vi skadar alltså långsamt oss själva. Det påminner lite om  självskadebeteende, bara att vi inte riktigt är medvetna om det, eller så bryr vi oss bara inte.

Trots att jag inte ska ha barn vill jag ändå att jag får ett friskt barn om jag någongång skulle ångra mig. Bara för att det inte har hänt oss än betyder det inte att vi kommer klara oss. Grodor och Aligatorer simmar i samma vatten som vi dricker. Vi borde nog inte vara så lugna som vi är.

Vem vill vara både kille och tjej? Vilket omklädningsrum ska man välja? Vilken toalett ska man gå in på? Vad ska man heta? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar