söndag 28 oktober 2012

små saker gör en lycklig


Jag skrev faktiskt ett inlägg i Tisdags men jag publicerade det aldrig, så här kommer det! 

”I skrivandets stund sitter jag i passagerarsätet i Bua där jag har parkerat bilen på en liten höjd alldeles vid havet. Det är ingen fin dag. Det är mulet men det är ändå något visst. I högtalarna ekar Mumford and Sons låt ”Where are you now” vilket förövrigt är en ny favoritlåt och jag dricker nyponsoppa direkt ur paketet. Och trots att jag förbannat mig över att jag köpte den utan tillsatt socker istället för den vanliga och att högtalarsladden sprakar måste ändå detta vara ett av de minnen man vill minnas för alltid.”
Är ett utklipp ur min kommande krönika. Detta är idag. Tisdagen den 23 oktober 2012.

Ni vet känslan när man känner sig varken ledsen, glad eller arg. Man känner ingenting. Sådana dagar behöver jag bara få göra någonting annat alldeles själv. En impuls att ta med datorn och sätta sig i bilen, köra till Ica, köpa något man var sugen på och sedan sätta sig i bilen och köra. Vart jag skulle var inte bestämt. Allt behöver inte vara förutbestämt innan man gör det. Det är ju då det brukar bli som bäst.

Efter en timme i bilen med hundarna flåsandes i bakluckan börjar fingrarna domna av köld. Det är garanterat höst nu. Ändå känner jag mig inte färdig än. En krönika är skriven en liter nyponsoppa är snart uppdrucken men det är ändå någonting som gör att det känns som att man vill stanna kvar en stund till. Lugnet. Känslan av att det inte finns någon stress. Jag har ingenstans jag måste vara och inga tider att passa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar